Jako nauczyciel nauczania zintwgrowanego często przygotowuję scenariusze imprez na różne uroczystości szkolne, oto przykładowy scenariusz pasowania na ucznia klasy I.
Nauczyciel:
Stoicie tu dzisiaj, żeby przed waszymi kolegami i koleżankami, nauczycielami i rodzicami zaprezentować wasze umiejętności i wiadomości zdobyte w pierwszych dniach nauki. Wszyscy zebrani na tej uroczystości ocenią, czy zasługujecie już na to, aby zostać pełnoprawnymi uczniami naszej szkoły. Najpierw chciałabym od was usłyszeć, czego dowiedzieliście się o swojej Ojczyźnie.
Ojczyzna nasza to wieś i miasto i las co szumi piosenkę o zmroku obłok i słońce co świeci jasno zboże co w polu rośnie wysoko.
Ojczyzna nasza to dom i szkoła i szara wstęga drogi za domem i wszystko, wszystko co jest dokoła tak bliskie sercu, drogie, znajome.
To mowa, którą od dziecka znamy tg ludzie, których nikt nie pokona Gorącym sercem Ciebie kochamy ojczyzno nasza, ziemio rodzona.
Nauczyciel:
Teraz odpowiedzcie na kilka ważnych pytań – myślę, że znacie każdą odpowiedź.
Kto ty jesteś? Polak mały Jaki znak twój? Orzeł biały Gdzie Ty mieszkasz? Między swymi W jakim kraju? W polskiej ziemi Czym ta ziemia? Mą ojczyzną Czym zdobyta? Krwią i blizną Czy ją kochasz? Kocham szczerze A w co wierzysz? W Polskę wierzę.
Nauczyciel:
Myślę, że czegoś ważnego dowiedzieliście się też o symbolach narodowych.
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie, A na tej fladze biel jest i czerwień
Czerwień to miłość, biel serce czyste piękne są nasze barwy ojczyste.
Nauczyciel:
Udowodniliście, że chociaż jeszcze jesteście mali, to dużo wiecie o swojej ojczyźnie i na pewno każdy z was wyrośnie na dobrego Polaka. A teraz chcemy się jeszcze przekonać, czy będziecie jednocześnie dobrymi uczniami. Najpierw proszę, żebyście się nam przedstawili, a później każde z was będzie musiało wykonać różne zadania.
Piosenka: Koleżanko jak masz na imię, Koleżanko z pierwszej „a” Podaj rękę, bądź przyjacielem Zatańcz z nami raz i dwa. (Uczniowie tańczą wkoło trzymając się za ręce, zatrzymują się i każdy kolejno się przedstawia)
Nauczyciel:
Teraz wybiorę kilku z was i sprawdzę wasze wiadomości.
I ZADANIE – DOBIERANIE LITERY MAŁEJ DO WIELKIEJ
(Każdy uczeń otrzymuje kartonik z samogłoską zapisaną wielką literą i spośród kartoników rozłożonych na stoliku dobiera odpowiedni kartonik z małą literą)
Idą pierwszaki dawne maluchy jeden za drugim to same zuchy, buzie umyte i ręce czyste każdy na plecach dźwiga tornister z bijącym sercem stają przed szkołą jak im tam będzie – chyba wesoło.
Jeszcze wczoraj - miś pluszowy żegnał nas w przedszkolu. Dziś z tornistrem pełnym książek Idziemy do szkoły.
Jeszcze wczoraj kolorowe klocki Grześ układał… dziś ołówkiem w swym zeszycie pierwsze kreski stawia.
Jeszcze wczoraj barwne lale, sto zabawek różnych… Dziś już szkoła – pierwsza klasa, czas naszej nauki.
…
Jestem bardzo wesoły bo już idę do szkoły piaskownicę zostawiam bez żalu.
Książki niosę w tornistrze od czystości aż błyszczę przecież jestem już pierwszak – nie maluch.
Nauczyciel:
Teraz poproszę kolejnych uczniów do popisania się swoją wiedzą.
II ZADANIE – DOBIERANIE PODPISÓW DO OBRAZKÓW
(Uczniowie otrzymują obrazki przedstawiające domek, kota, oko, lalkę itp. Ich zadaniem jest dobranie podpisu do obrazka)
Piosenka: Dostał Jacek elementarz … Jaś elementarz dostał od mamy, nie było na nim kleksów, ni plamy.
Trzy dni minęło szybko jak z płatka, a już podarta nowa okładka.
I znów dzień minął na stronie szóstej w elementarzu dwie plamy tłuste.
Minęło znowu cztery dni chyba Jaś na okładce rysuje grzyba.
Grzyb rośnie w lesie, lecz się nie zdarza grzyb na okładce elementarza.
Tu kleks, tam zygzak tu strzęp, tam plama chyba to nie jest książka ta sama.
A co to będzie za dwa miesiące Aż przykro myśleć, więc wierszyk kończę. …
Przez wieś idzie dróżką Kasia uśmiechnięta
Co masz Kasiu w teczce?
Nowy elementarz, piękny, kolorowy będę go szanować, żeby książka była cały rok jak nowa.
Piosenka: Kolorowe książki w swym tornistrze noszę kolorowe książki bardzo lubią mnie kolorowe książki kiedy je poproszę opowiedzą wszystko to, co chcę.
Nauczyciel:
Proszę na środek cztery osoby, przed wami kolejne zadanie.
III ZADANIE – UŁOŻENIE DOMKÓW Z FIGUR (PUZZLE)
(Uczniowie otrzymują w kopertach figury geometryczne: trójkąty, kwadraty, prostokąty, z których mają ułożyć domek)
Pisze kreda po tablicy pisze bardzo rada bielutkimi literkami dzieciom opowiada
Tu jest lala tu kot. Tu jest dom a tu płot.
Gdy się czytać nauczymy słowo tak po słowie szereg liter na tablicy więcej nam opowie.
Nauczyciel:
Zostało już tylko jedno zadanie do wykonania.
IV ZADANIE – POŁĄCZENIE KROPEK, NAZWANIE FIGUR
(Uczniowie mają połączyć kropki i nazwać figurę geometryczną, która powstała z tego połączenia)
Piosenka: Szkoło, szkoło jak się masz jesteśmy już uczniami oto książka, zeszyt nasz szkolny rok przed nami
Nauczyciel:
Pięknie zaprezentowaliście swoje wiadomości i umiejętności. Jestem pewna, że spełniliście wszystkie wymagania, aby zostać uczniami naszej szkoły.
ŚLUBOWANIE:
Jestem małym Polakiem Przyrzekam uczyć się pilnie Przyrzekam szanować wszystkich, którzy pracują w szkole po to, aby nam było w niej dobrze. Będę starał się być dobrym kolegą. Chcę swoja nauką i zachowaniem sprawić radość rodzicom, nauczycielom i swojej Ojczyźnie – Polsce.
Ślubuję
ŚLUBOWANIE RODZICÓW:
Mam dziecko w szkole i będę się starać: - zawsze mieć w pamięci, że moje dziecko jest unikalnym darem, - słuchać uważnie o czym mówi, - pamiętać, że każdy uczeń uczy się na błędach, - doceniać w dziecku to, co w nim najlepsze, - cieszyć się z jego sukcesów, pomagać pokonywać trudności, - cieszyć się jego dzieciństwem, pamiętając, że szybko mijają lata, kiedy jest ono małym dzieckiem.
Ślubuję
PASOWANIE NA UCZNIA WRĘCZENIE DYPLOMÓW
|